Nachtcultuur is van enorme waarde voor een stad, een samenleving en het individu. Het is de plek waar nieuwe ideeën ontstaan, waar makers,artiesten en evenementenorganisatoren experimenteren en waar vrijheid, expressie en ontmoeting centraal staan. Als Stichting Nachtburgemeester Nijmegen (NBN) zetten we ons in voor het behouden en bevorderen van een creatief, divers, veilig en bruisend nachtleven voor iedereen.
In april 2026 start een nieuw termijn! Dat betekent: een nieuwe nachtburgemeester én een nieuw Nachtcollectief dat samen het hart vormt van Stichting NBN van april 2026 tot april 2029. Deze pagina geeft je alvast een eerste inkijkje in de werving van een nieuwe nachtburgemeester en een bijbehorend nieuw team. De volledige vacatures volgen op 8 januari.
Gepubliceerd op 15 december 2025
Wat is Stichting Nachtburgemeester Nijmegen?
Stichting NBN zet zich in voor een bruisende, diverse en inclusieve nacht. We zijn de schakel tussen publiek, makers, organisatoren, horeca, instellingen en de gemeente. We behartigen de belangen van iedereen die bijdraagt aan de Nijmeegse nachtcultuur. We signaleren wat er speelt, brengen mensen samen en zorgen dat stemmen uit de nacht op de juiste plekken landen.
Onze basis ligt in vier pijlers:
Cultureel ondernemerschap versterken
Diversiteit en vernieuwing in het nachtelijke aanbod bevorderen
Veiligheid en inclusie waarborgen
Erkenning en ondersteuning van nachtcultuur in beleid
Wat doet een nachtburgemeester dan precies?
Nachtburgemeester zijn betekend midden in de nacht en midden in de stad staan. Het is een rol waarin je zichtbaar bent, maar vooral veel luistert, ophaalt, verbindt en in beweging zet. Je bent de persoon die signalen uit de nacht vertaalt naar gesprekken met bestuurders en ambtenaren, maar ook degene die met makers en organisatoren meekijkt naar wat zij nodig hebben om te kunnen bloeien.
In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld:
gesprekken voeren met organisatoren, DJ’s, hosts en vrijwilligers over waar ze tegenaan lopen;
koffietjes drinken met raadsleden en beleidsmakers om te vertellen wat je hoort in het nachtculturele veld;
het Promotors Overleg organiseren, waar alle evenementenorganisatoren van de stad samen komen op uit te wisselen over belangrijke stadsbrede onderwerpen;
een sterkere samenwerking bouwen tussen bijvoorbeeld talentmakelaars, programmeurs en promotors;
samen met partners een project aanjagen op cultureel ondernemerschap, middelenmisbruik of sociale veiligheid wanneer je ziet dat dit een urgente behoefte is in de scene;
of bijvoorbeeld een campagne uitrollen die Nijmegen trots maakt op haar nacht en haar talent.
De rol is breed, dynamisch en nooit hetzelfde. De ene week ben je in gesprek met jonge makers en organisatoren uit de stad, de andere week loop je 3 keer het stadhuis in voor een afspraak. Wat al deze werkzaamheden met elkaar verbindt: je staat ten dienste van de Nijmeegse nacht en de mensen die haar maken.
Bekijk hier onze projectpagina voor een concreet beeld van wat Stichting NBN de afgelopen jaren o.a. heeft gedaan.
Het termijn 2026 - 2029
Stichting Nachtburgemeester Nijmegen zoekt dus nieuwe gezichten: een nachtburgemeester én een ondersteunend team. Samen vormen deze het nachtcollectief, en dus de basis van Stichting NBN. Het ondersteunende team vervult taken op het gebied van financiën, PR en communicatie en kennisdeling & onderzoek.
De stichting werkt met een aantal vaste basistaken die van termijn naar termijn worden overgedragen, zodat kennis en continuïteit behouden blijven. Tegelijkertijd is er binnen elk termijn echte ruimte voor nieuwe ideeën en eigen invulling. Iedere nachtburgemeester geeft op een eigen manier vorm aan de rol, met nieuwe ambities, perspectieven en thema’s die aansluiten bij de tijd en bij de stad. Aanvullend op de basistaken kan het nachtcollectief altijd eigen projecten opzetten, eigen ideeën najagen, eigen ambities verwezenlijken, een eigen lat leggen.
Een termijn duurt drie jaar (mei 2026 - mei 2029 in dit geval). Na afloop wordt opnieuw gezocht naar nieuwe mensen om het stokje over te nemen. Dit jaar openen we alle functies tegelijk, zodat we een nieuw team kunnen samenstellen dat als geheel de komende periode draagt.
Voor elke functie wordt op 8 januari een uitgebreide beschrijving van de rol, taken en verantwoordelijkheden beschreven. Kandidaten kunnen vervolgens solliciteren op de functie die het beste bij hen past. De gesprekken vinden individueel plaats, waarna uit alle gesprekken een nieuw collectief wordt samengesteld.
Nominaties uit de stad
De nachtburgemeester vertegenwoordigt de Nijmeegse nacht. Daarom vinden we het belangrijk dat de nacht zich ook daadwerkelijk gerepresenteerd voelt in dit proces. Naast het reguliere sollicitatieproces werken we daarom met nominaties vanuit de stad.
Iedereen kan één of meerdere personen nomineren waarvan zij denken dat diegene de Nijmeegse nacht goed zou kunnen vertegenwoordigen. Een nominatie is geen verkiezing en geen automatische benoeming, maar een manier om signalen, vertrouwen en waardering vanuit de nacht serieus te nemen.
Iedereen die wordt genomineerd, wordt hiervan op de hoogte gebracht. Zo krijgt die persoon de kans om zelf te overwegen of hij, zij of hen wil solliciteren, mocht dat nog niet zijn gebeurd. De persoon die het vaakst wordt genomineerd, wordt door het bestuur direct uitgenodigd voor een gesprek. Wanneer meerdere personen veelvuldig worden genomineerd, kunnen er ook meerdere gesprekken plaatsvinden.
Op deze manier geven we ruimte aan betrokkenheid en zeggenschap vanuit de stad, terwijl we tegelijkertijd zorgvuldig blijven in selectie en borging.
De uiteindelijke samenstelling van het team gebeurt door het bestuur, met oog voor diversiteit, ervaring, visie en representatie van de breedte van de Nijmeegse nacht.
Praktische informatie
Globale tijdlijn sollicitatieproces
8 januari - publicatie van volledige vacatures
8 februari - sluiting van de sollicitaties
20 februari, 22 februari, 27 februari & 1 maart - sollicitatiegesprekken
2 maart - aanstelling nieuw Nachtcollectief
Maart en april - overdrachtsperiode Nachtcollectief
1 mei - Aantreden nieuwe nachtburgemeester en Nachtcollectief
Uren en vergoeding
De exacte invulling volgt in de officiële vacaturetekst, maar om je alvast een beeld te geven:
Nachtburgemeester: gemiddeld 8–12 uur per week, met een basisvergoeding van €500 per maand
Coördinator Financiën & Fondsen: gemiddeld 8–12 uur per week, met een basisvergoeding van €500 per maand
Coördinator Communicatie & PR: gemiddeld 6–9 uur per week, met een basisvergoeding van €350 per maand
Coördinator Kennis & Ontwikkeling: gemiddeld 6–9 uur per week, met een basisvergoeding van €350 per maand
Ook is budget voor activiteiten en projecten beschikbaar. De benoemde vergoedingen zijn basisbedragen: is er ruimte om per project of opdracht extra uren en middelen te verwerven. Alle vergoedingen zijn exclusief BTW.
Wat verwachten we van je?
Deze functies vragen betrokkenheid, nieuwsgierigheid en aanwezigheid in het nachtleven van Nijmegen. Denk aan:
in gesprek gaan met makers, organisatoren, DJ’s, horeca-ondernemers en bezoekers
regelmatig aanwezig zijn in het nachtleven (niet elk weekend, maar wel zichtbaar)
luisteren, verbinden en terugkoppelen wat je hoort in de nacht
meewerken aan structurele versterking van de nachtcultuur
Wat hoef je níet te zijn?
We willen deze functie toegankelijk maken voor een brede groep mensen. Daarom:
je hoeft geen politicus te zijn
je hoeft geen grote organisator te zijn
je hoeft niet bekend te zijn binnen de hele scene
je hoeft geen expert te zijn in alle genres
je hoeft niet elk weekend tot diep in de nacht op pad
je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Het Nachtcollectief, een ervaren bestuur en een uitgebreide overdrachtsperiode zijn er om je te ondersteunen.
We zoeken vooral iemand die kan luisteren, verbinden en verantwoordelijkheid wil nemen voor de nacht in al haar diversiteit.
Nieuwsgierig? Inloopavond 12 januari!
Op maandagavond 12 januari (19.00 - 21.00) organiseren we een open inloopmoment, voor iedereen die nieuwsgierig is naar één of meerdere van de functies. Meld je hier aan voor de inloopavond.
De huidige nachtburgemeester vertelt daar over:
hoe het werk er in de praktijk uitziet
welke projecten, acties en thematieken er de afgelopen jaren voorbij zijn gekomen
hoe ze de afgelopen 3 jaar heef ervaren, wat deze rol haar heeft gebracht
en welke mogelijkheden er allemaal ontstaan in het bekleden van de functies.
Uiteraard is er ruimte om alle mogelijke vragen te stellen!
Voor wie is deze rol bedoeld?
We nodigen nadrukkelijk mensen uit alle delen van de Nijmeegse nacht uit om te reageren: van niche tot mainstream, van clubs tot kroegen, van nieuwe makers tot ervaren organisatoren. Motivatie en visie wegen minstens zo zwaar als ervaring. We willen een team dat de breedte van de nacht weerspiegelt.
Iedereen die zich aangesproken voelt, is welkom om te solliciteren.
Vragen of alvast je interesse delen?
Mail naar bestuur@nachtburgemeesternijmegen.nl. We reageren zo snel mogelijk.
